kasper.reismee.nl

Malaga-Granada-Murcia

In drie dagen ben ik door berg heuvellandschap van Malaga naar Granada gefietst. De eerste dagen echt in me eentje vielen niet tegen maar soms zeker ook niet mee. Op dag drie van drie na een vroeg vertrek een vroege aankomst in Granada. Voor 15,- een erg leuk pensionnetje gevonden dat ik iedereen kan aanraden. De Franse eigenaresse Victoria was erg zorgzaam, rond de tachtig, klein en krom en liep de hele tijd te praten. Deze zorgzaamheid was wel even lekker. De rest van de dag de stad en de moorse wijk Alcaba bezocht. Aan het einde van de dag Natalia ontmoet die op straat aan h zingen was. s´Avonds haar en haar vrienden ontmoet in hun vaste café aan de poort vad de Alcaba. Ik had geinformeerd voor tickets voor het Alhambra maar deze waren niet te reserveren. Daarom de volgende morgen vroeg naar het Alhambra gegaan waar ik in de rij voor de kassaeen gratis ticket kreeg van ee Spanjaard. Het bezoek was erg de moeite waard! Erg bijzonder alleen al die touristen, beschamend. Ze deden zich voor als culturele superhelden... Ik durfde zelf geen foto meer te maken. Na het bezoek aan het Alhambra s´middags met Natalia afsesproken om in de Alcaba het Alhambra na te tekenen. Deze tekeningen verkoopt ze en verder verdient ze geld met zingen, voor daar vrij normaal. Ik heb een heerlijke tijd in Granada gehad. Het weer was goed en de stad was geweldig. Maandag 16 Februari weer op de fiets, voor een eerste etappe Sierra Nevada, richting Orgiva. het eerste stuk plat was niet erg mooi maar de N338 door de Sierra Nevada was prachtig. Hier waren veel amandel boomgaarden die allen roze bloesem droegen. In twee dagen ben ik de Sierra Nevada door gestoken. Het was soms erg zwaar en dan moest het verstand op nul en was het vechten voor iedere meter. Mijn slaapplaatsen waren in Torvizcón in de tuin van een hippie die leefde in een soor loods op palen, en in een hotel in Canjayar. In Canjayar moest ik avond eten kopen maar het winkeltje ging niet open. Ik vroeg ernaar in de Tabacos ernaast waar een jongen(Marcos) voor mij vertaale voor de verkoopster. ¨Nee, ik denk dat hij vandaag even dicht blijft...¨ Dat is nou tipisch Spaans. Marcos die voor mij vertaald had vroeg wat mijn plan was en dat ik bij hem buiten in het dorp iets kon eten en evt. slapen. (had mijn hotel al betaald...). In zijn auto´tje gingen we naar zijn huisje zonder electriciteit in een vallei tussen de sinaasappel bomen. Het was geweldig Marcos te ontmoeten en hij heeft me een adres gegeven voor vrienden in Alcantarilla (Murcia). Woensdag 18 februari met de wind in de rug het laatste stukje van de Sierra Nevada uit gereden terug naar de Middellandse zee. Ik doorkruisde de omgeving van Tabernas waar veel western films worden opgenomen. Het leek of ik Texas doorkruisde... In de dessert mijn eerst Franse fietser tegen gekomen. De routes kruisden elkaar en er was geen mogelijkheid samen op te fietsen. Het was toch leuk eenzelfde fiets avonturier te ontmoeten. Het gaf wat vertrouwen dat ik niet de enige ben, welk gevoel je soms krijgt als je in kleine dorpjes met open mond wordt nagestaard. Na 125km mijn langste afstand tot nu toe, een plekje gevonden op een caravan camping bij een Engles echtpaar aan de Middellandse zee, Villaricos. Eergister vanaf daar langs de kusten over een paar bergen naar Puerto de Mezarrón gefietst. Het landschap is nu al erg droog en het is erg vervuild met afval, eindeloze plastic kassen waar tomaten gekweekt worden en lelijke hotels. Dit maakt het soms wat triest maar ik herken het van afgelope zomer. In Puerto de Mazarrón een caravan camping gevonden. Ben bij een meisje Fiona van 31jaar op de plek bij gaan staan die op haar motor door Europa tourde. Het was gezellig en we hebben samen gekookt. Na het eten kwam ik er achter dat ik mijn jas vanochtend bij het Engelse echtpaar Churly en Ryan in de caravan had laten hangen. Ik was van plan de volgende dag terug te fietsen maar Fiona boodt aan de jas met de motor op te halen. Om 10.30uur de volgende dag had ik mijn jas terug en kon ik verder naar Alcantarilla(Murcia) voor mijn afspraak met een vriend van Marcos, Felix. Het is ongelofelijk hoeveel mensen ik ontmoeten hoe veel geluk ik soms heb. Ik ben soms ook alleen hoor en het is niet altijd geluk... In Alcantarilla na een telefoontje met Felix opgepikt en naar het huis van een vriend van hem en Marcos gegaan. Daar gedouchd eneen eigen kamer gekregen. We hebben verschillende barren en vrienden bezocht die soms een beetje Engels praatte, Felix praat namelijk alleen Spaans, dat de gesprekken erg kort houdt. s´Avonds naar Felix zijn huis, vrouw en dochtertje gegaan waar we hebben gegeten en tot laat hebben gezeten met vrienden en fammilie, die alleen Spaans praatte. Ik spreek nog steeds geen volzin spaans en dat is soms best vervelend. Om 24.00uur weer terug op mijn kamer en morgen kan ik uitslapen. Er is morgen ochtend niemand thuis want de vriend van Felix, Herman is werken. Om half twaalf komt Felix me ophalen en gaan we churros eten. Ik wilde eerst vadaag weer verder maar ik ga nu toch pas morgen. De planning is morgen te vertrekken door het binnenland langs Valencia naar Barcalona en Perpignan.

Ik wens iedereen het allerbeste en over mij geen zorgen. Ben benieuwd hoe het met iedereen gaat en speciaal de (potentiële) reizigers. Dikke zoenen en tot laters.

Reacties

Reacties

Lennart

Kasper,

De verhalen worden steeds mooier en de foto's steeds zonniger! Het is leuk dat je veel mensen ontmoet, maar bedenk dat geluk iets is dat je afdwingt.

En de toeristen...die komen nu eenmaal overal...sommige komen zelfs op de fiets!

Succes!

Lennart

Nico

Hoi Kasper,

leuk verhaal. Je maakt daar van alles mee zeg. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling.;-) Mooie plaatjes. Jammer van het Alhambra. Bloody tourists!!
Volgende keer moet je net zo'n fiets kopen als Fiona, dat gaat vast sneller. Je bent nu al een maand onderweg, en Spanje nog niet uit, lig je achter op schema?
Die kassen met tomaten ken ik uit een documentaire (our daily bread). Daar komen onze goedkope tomaten vandaan. Ze zouden er een verwijderingsbijdrage op moeten heffen, om de boel daar op te ruimen!

Hee, goeie reis en tot horens.
Groetjes,
Nico.

Justine

He Kasper,
Wat een leuk laatste verhaal, het wordt nu al een zeer gekleurd geheel met al die verschillende mensen die op je pad komen, waar je mee optrekt en die je af en toe een thuis van huis bieden, prachtig vind ik dat! Blijf je verwonderen dat doe ik stilletjes ook want man, wat maak jij een prachtige foto's!

Dikke zoen en veel avontuur en plezier toegewenst!

Liefs,

Justine

zusjes

He lieve Kas!

We denken aan je en zijn stiekem een beetje jaloers op je!!

Liefs van Judith, Céline en Nina

Yolanda

Lieve Kas,

Ik ben ontroerd. Het is heerlijk je verhaal te lezen. Ik kan me alles zo goed voorstellen door je woorden. Wat een tocht door de bergen! Dat is een proeve geweest. Maar de combinatie met de ontmoetingen en de gastvrijheid, dat maakt het zonnig. Dat is het weer gelukkig ook. Lieve Kas, ik denk aan je en ben ongelooflijk trots en gelukkig.
Dikke zoen, Mama

Guus Vreeburg

hey Kasper,
kom net via jarige Albert op je site terecht; zit op m'n werk in Rotterdam, maar leuk om via jouw verhaal even de grauwe grijsheid hier te ontvluchten. ik herinner me het 'Moorse' Spanje uit 1992, toen ik daar met studenten was - heeft mij definitief de ogen geopend voor de schoonheid van de kunst&architectuur van de Islam...
wat goed dat je dit doet, zeg! toen we op het feest van A&Y stonden te praten was dit allemaal nog een plan, maar nu ben je al vijf weken 'on the road'. ik heb me aangemeld voor je nieuwe reisverslagen, want vind het leuk om die te lezen - informatief & goed geschreven.
van A hoorde ik dat je 'in een vorig leven' een onderzoek hebt gedaan naar de impact van jullie huishouden op de tropische wouden van Costa Rica - we kwamen daar zo over te praten toen ik vertelde dat mijn Arnhemse schoonzus en haar gezin begin deze maand daarheen verhuisd zijn, en dat Willem en ik ze daar rond kerst gaan opzoeken; ben wel benieuwd naar jouw onderzoeksresultaten.
hey man, hasta la vista. heb het goed en geniet heeel erg van alles wat je ziet & hoort & meemaakt. Guus

je oudreismaatje

holàholà!

klinkt goed man! aaaargh ik krijg er de kriebels van! het duurt nog even voordat ik weer op de fiets zit want die reismaatjes willen naar een festival in orgiva...
ik heb het gelukkig erg naar mn zin hier op de broerderij en ben de hele dag met groentes in de weer :) erg leuk en natuurljik carnaval gevierd, beste feest dat ik in tijden (!) heb gefeest!
verder komt isa 10 maart in barca! jaja! nou, als je bij tarragona in de buurt bent weet ik ookwel een aantal adresjes voor je!
veel liefs en pas goed op jezelf he?!!

ps heb je nog wat van t routeboekje gevolgd? en fietspaden genomen haha? x

judith

hoi kas

dat klinkt goed zeg je komt wel veel mensen
tegen daar heb je geluk mee maar ik zou het ook
heel leuk vinden als er een fietser langs komt dan zou ik die graag uitnodigen. nou veel plezier

liefs judith

Ilja

Echt leuk om te lezen! Door jouw avonturenverhaal krijg ik nog meer zin in mijn eigen reis :).
Ik wens je heel veel plezier en avontuur toe en ik zie je vast nog wel eens.

groetjes! ilja

judith

lieve kas,

wat een mooi verhaal!!
als ivana dan komt kan ze mooi onze cadootjes meenemen dat zullen wel kleine copmpacte en ligte cadootjes worden maar goed. de fotos zien er heerlijk uit en erg mooi!! geniet er van
liefs judith

judith

mijn reactie
hoorde eigenlijk bij het nieuwe verhaal sorry

Wiesje

Hee Kasper
Wat weer een prachtig verhaal het is wel echt genieten om zo met je mee te (fietsen). Erg leuk dat Ivana naar je toe komt. Lekker samen een weekend genieten. Wij gaan a.s woensdag aan onze reis beginnen. Lieve Kas lekker genieten en een dikke knuf van mij.
Liefs Wiesje

Jin Hee

Hey Kasper,

Op google typte ik Malaga - Granada in en ik kwam bij deze pagina terecht. Super mooie tocht maak jij volgens mij.

Deze zomer ga ik drie weken met mijn auto rondreizen. Het plan is om naar Tarifa (in het zuiden van Spanje) te rijden en vanaf daar zie ik wel hoe ik weer terug kom in Nederland.

Ik las over je pension in Granada, dat klinkt echt super. Heb jij misschien het adres voor mij? En misschien nog meer tips? Want ik ben van plan om via de oost-kust terug te rijden richting zuid Frankrijk.

Hoop iets van je te horen! Dit is mijn e-mail adres: jinheeykema@hotmail.com

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!