kasper.reismee.nl

Montpellier-Nice

Dag lieve web-blog lezers,

Een bericht vanuit de Côte d'Azur. Heb gister voor het eerst sinds Perpignan weer de kust bereikt. Het water is hier inderdaad azur blaauw! Dit is echter niet wat ik de hele tijd gezien heb. Vanaf Perpignan ben ik door het binnenland van de provincie Languedoc-Roussillon gefietst. Beroemd van zijn vele wijnen. Vanuit Montpellier met een geweldig couchsurf adres door de Provence mijn route vervolgd naar Avignon. De eerste nacht iets boven Nîmes uitgekomen. Dit door een harde en koude wind vanuit het noorden,¨le mistral¨ dat in Languedoc dialect meesterlijk betekend. Die avond aangeklopt bij een boerderij. Er woonde een ouder echtpaar en vooral de vrouw des huizes vertelde me meerdere malen dat er verderop vast betere plekjes waren. Als ik ergens niet tegen kan is het dat. Ik zei dat als het voor hun geen probleem was het stuk gras voor het huis voor mij voldoende was. Ze stemde in en die avond werd ik na mijn eten boven verwachting uitgenodigd voor hun diner. Ik vertelde dat ik al gegeten had maar ik moest beslist Marie's zelf gemaakte groente soup proeven. Daarna kon ik het Franse kaas dessert ook niet weigeren. Ik kon douchen en daarna kreeg ik de logeerkamer aangeboden. Ik had mijn tent en bedje al gespreid en heb voor de kamer bedankt. De volgende morgen met meneer en mevrouw ontbeten en vervolgens mijn weg vervolgd naar een camping ¨a la ferme¨ niet ver van Avignon. Vlak voor mijn bût, op de rotonde een andere fietser uit Berlijn ontmoet. Rudy was vanaf Marseille vertrokken en op weg naar Parijs. Voor die dag zocht hij ook een slaapplaats en samen hebben we de camping a la ferme opgezocht. Deze werd gerund door een Nederlander met Franse vrouw. Rudy(60) was een wreemde vriend maar erg zachtaardig en had onderandere ook op Sicilië gefietst. In de namiddag hebben we samen het touristische Avignon bezocht. Het is een mooie en oude stad die nog geheel ommuurd is. Verder heeft het een halve brug waar je 4,- voor moet betalen om er op te staan. Ik had er graag even op gedansd maar niet voor vier euro. De foto is speciaal voor Celine. Die avond samen met Rudy op de camping gegeten en daarna koffie gedronken met de eigenaar en zijn vrouw. De volgende morgen naar een couch in Aix-en-Provence gereden. Het was een mooie weg en omdat het zondag was was ik niet de enigste fietser. Vooral het laatste stuk van de route was mooi en rustig. Het landschap is heel wisselend maar de wijngaarden, die net gesnoeid zijn vind je hier overal. In Aix kennis gemaakt met mijn couchsurfster Mary, studente psychologie. Ze was druk met studeren en werken maar ik kreeg de sleutel en had alle vrijheid. De eerste avond samen gegeten waarna ik heel diep heb geslapen. De volgende morgen had Mary college maar kon ik uitslapen. Bij terugkomst samen ¨ontbeten¨ en ben ik het hystorisch centrum van de stad gaan ontdekken. Het is een erg mooi, oud en levendig stadje. Dit omdat een groot deel van de inwonders, net als in Montpellier student is. s'Avonds pannenkoeken gebakken en toen Mary terug was van oppassen gegeten. De volgende morgen om acht uur al op de fiets omdat Mary college had. Het waaide nog steeds stevig maar gelukkig had ik hem in de rug. Met de wind in de rug een prachtig stuk door verschillende natuurgebieden en langs Middeleeuwse dorpjes gefietst, zoals fietsen moet zijn! Uitgeput door het onstuimige weer maar met 105km op de teller een prachtige boerderij gevonden om de tent op te zetten. Dit keer geen koffie of douche... ik zou het haast gaan verwachten. Na een goede nacht de tocht voortgezet in de richting van Nice.In het begin door Mediterraan landschap en samen met de zon precies wat ik me had voorgesteld vaneen rondje Middellandse-Zee. Later op de dag naar het noorden opgeklommen richting de Gorges du Verdon dat ook wel de Grand-Canyon van Europa wordt genoemd. Het was hier koeler en ik fietste vrij vlak over een hoogvlakte omgeven door besneuwde bergen. Net daar buiten op zoek gegaan naar een slaapplaats en na een tweede poging bij toeval een biologisch dynamische boerderij gevonden waar ook verschillende WWOOF'ers waren. Het was geen probleem en heb s'avondseen bio groentesoep mee gegeten en gesprekken gevoerd in het Frans, Duits en Engels, en alles door elkaar.Het was die nacht vrij koud(-6) maar met alle kleren aan die ik had was het goed te doen. De volgende morgenweer afscheid genomen en gefietst naar mijn volgende couch in Nice.Terug op de weg leek het alsof ik me ergens in Zweden bevond... Ik fietste door naaldbos met overal sneeuw veldjes en langs de weg tot soms wel een meter hoog. De sneeuw verdween toen ik een geweldige stuk afdaalde over een kleine weg metprachtig uitzacht. Na de afdaling volgde een steile klim naar ¨Col de Vence¨ waarna ik in een keer afdaalde tot aanNice (de Côte d'Azur). Vanaf decol had ik uitzicht over een groot deel van de azuur blauwe kustlijn en achter mij een laatste blik op de Franse Alpen. Ik kon vanaf half zeven bij mijn couchsurf adres terrecht en had daarom een hele middag aan zee. Ik heb een duik genomen maar het water is nog heel koud. Verder muziek geluisterd in de warme zon en om zes uur het adres van Didiergaan opzoeken. Die avond was er bij Didier, in zijn kleine appartement, een ¨kaart feestje¨. Hier hadden mensen zich op een speciale site voor ingeschreven en zij kwamen allen samen om kaart te spelen. De site heet¨On va partir¨en is in Frankrijk erg populaire, een goed systeem om mensen te ontmoeten en dingen samen te ondernemen. Ik heb die avond een wandeling gemaakt langs de haven en de grote boulevard. De volgende morgen met mijn nieuwe vriend van 62 en zijn ¨pintcher¨ hondje een ticket gekocht: Nice-Bastia(Corsica), voor 25,- vanavond om 23.45uur. Ik kom dan morgen om 08.00uur in Bastia aan. Bij terugkomst op het balkon (5 hoog) in de zon gegeten waarna we een siesta hebben gehouden. Aan het einde van de dag te voet het prachtige oude centrum van Nice bezocht en s'avonds met de brommer naar een theater voorstelling geweest. Het was erg leuk ook al begreep ik t verhaal niet heel goed... Didier kende deze acteurs en na de voorstelling zijn we met zijn allen uit eten geweest en hebben het laat gemaakt. Op de terugweg om 02.00uur met de brommer door Nice gereden en de stad bij nacht gezien. Die nacht best goed geslapen.. Vanmorgen gerelaxt en ben net terug van de kapper, t was zo omhandig... Vannacht dus de boot en dan horen jullie weer van mij als ik op Corsica of misschien wel Italië ben. Vanaf Bastia neem ik namelijk de boot naar Livorno om een stuk drukke Italiaanse kust te vermeiden. Lieve groeten en tot snel...

Reacties

Reacties

nico

Kas, ik word geloof ik oud. De Mistral ken ik, maar eens uit, wat is een couch, een couchsurfer en een WWOOF-er?

Als ik kijk naar de leeftijd van de mensen waar je mee omgaat hoeft mijn leeftijd geen bezwaar te zijn voor one vriendschap. Maar je moet me wel af en toe even bijscholen. ;-)

Goeie reis,
Nico.

Kasper

Een couch is een couch(bank)... couchsurfing is een systeem via t' internet waarbij je je bank kan aanbieden aan reizigers die lid zijn van de couchsurf site en andersom kan jij gebruik maken van hun couches overal ter wereld. De site heeft op dit moment 1miljoen leden!

Verder is WWOOF'en, werken op een biologische boerderij tegen kost en inwoning. Hiervoor bestaat ook een site waar bio boerderijen zich voor kunnen aanmelden en geintresseerde werk kunnen vinden.

groeten,
Kasper

Justine

Lieve Kasper,
Wat een zalig verhaal en hoe geweldig te merken dat je je omgeving transformeert door lekker bij jezelf te blijven, zoals bij het oude echtpaar wat wellicht wat angstig was en vervolgens 180? omgaat en je inviteert en zelfs een logeerkamer aanbied, echt heel ontroerend!
'k Wens je nog veel van dergelijke onverwachte positieve meevallers toe waarin mensen je mogen blijven verbazen met hun gastvrijheid en gulheid, echt heel leuk.
Fijne boottocht en tot spoedig,

Dikke zoen,

Justine

Yolanda

Lieve Kas,

Het wordt al bijna gewoon, al die fijne belevenissen en prachtige foto's. Er zit vaart in lijkt het. Goede tijd op Corsica en een mooie start in Italië.
Ik ben heel benieuwd wie er bij jou op de bank terecht komen.
Liefs,
Mama

judith

lieve kas

wat een super verhaal
[michien word het een beetje saai dat iedereen bijna het zelfde schijft van wat een mooi verhaal. maar ja het is echt zo!!!!!!!!!!!!!!!
en echt geweldige fotos..............
tot mails liefs judith
ps ik heb morgen schoolvoetbal.joepie!

Anna

nice story!
& beautiful pictures!

liefs Anna

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!